Ervaar zorgeloos boekhouden en haal het maximale uit uw bedrijf.
Na Hof en Rechtbank Arnhem heeft ook de Hoge Raad aangegeven dat kilometers die worden gemaakt om thuis te lunchen, moeten worden aangemerkt als zakelijke kilometers. Volgens de Hoge Raad biedt de wet noch de wetsgeschiedenis aanknopingspunten die rechtvaardigen dat onder woon-werkverkeer alleen moet worden verstaan het aan het begin van een werkdag naar het werk rijden en aan het einde van de werkdag terugrijden.
Het gaat in dit geval om een directeur-grootaandeelhouder. Voor de werkzaamheden in zijn bv rijdt hij in een auto van de zaak met een waarde van rond de € 120.000. In privé heeft hij ook een auto. De privéauto is een MPV met genoeg ruimte om zijn gezin (man, vrouw en vijf kinderen) te vervoeren. Tijdens de lunchpauze rijdt de man geregeld naar huis om een boterham te eten en af en toe wat zakelijke dingen te doen. De afstand van zijn woning naar zijn werk bedraagt iets meer dan 2,5 kilometer. De man houdt zijn kilometers bij in zijn kilometerregistratie. Ook de lunchkilometers worden keurig vermeld.
In tegenstelling tot de richtlijnen van het ministerie vermeldt hij deze kilometers als zakelijke kilometers in plaats van privékilometers. Als de man de lunchkilometers als privékilometers zou aanmerken, dan komt hij boven de 500 kilometergrens uit. De inspecteur constateert dit, en legt een naheffingsaanslag loonheffing aan de bv op. Ook volgt een navordering inkomstenbelasting voor de man zelf. Hoewel het standpunt van de inspecteur keurig conform de regels van het ministerie is, stapt de man toch naar de rechter.
En de opeenvolgende rechters stellen de man in het gelijk. Volgens de Hoge Raad staat namelijk nergens in de wet of parlementaire geschiedenis een definitie van woon-werkverkeer. En, zo redeneren de rechters, als de lunchkilometers verder op geen enkele wijze verschillen van de kilometers die aan het begin en het einde van de dag van de woning naar het werk en vice versa worden afgelegd, dan is er geen enkele reden waarom deze niet onder het woon-werkverkeer zouden kunnen vallen. Bron: HR 11-11-2011