Ervaar zorgeloos boekhouden en haal het maximale uit uw bedrijf.
Door onervarenheid en soms jeugdige onbezonnenheid zijn jongeren relatief vaker het slachtoffer van een bedrijfsongeval dan oudere, meer ervaren werknemers.
Om het aantal ongevallen met jongere werknemers terug te dringen start VeiligheidNL de campagne Werkbuddies. Jaarlijks worden gemiddeld 19.000 jongeren in de leeftijd van 15-24 jaar behandeld op een afdeling spoedeisende hulp van een ziekenhuis na een arbeidsongeval. Het jaarlijks aantal ziekenhuisopnamen is gemiddeld 600 en gemiddeld acht jongeren overlijden jaarlijks door een arbeidsongeval.
Vooral jongeren in de bouw en metaal lopen de grote kans op een arbeidsongeval. Het grote aantal jeugdige slachtoffers van een arbeidsongeval is overigens wel sinds de jaren negentig van de vorige eeuw. Toen was er nog sprake van jaarlijks 30.000 behandelde letsels op een spoedeisende hulp. Met de campagne ‘Werkbuddies’ wil VeiligheidNL (voorheen Consument en Veiligheid) binnen bedrijven jonge, onervaren nieuwkomers één op één aan oudere, ervaren collega’s koppelen.
Het doel is kennis en ervaring te delen en van elkaar te leren, net zoals bij zeer gevaarlijke beroepen gebeurt, bijvoorbeeld bij het duiken. Dit delen van kennis en ervaring is overigens niet alleen van belang bij het voorkomen van bedrijfsongevallen. Het bevordert ook dat kennis en kunde voor het bedrijf behouden blijven in een tijd dat vakkundig personeel schaarser wordt en door vergrijzing de uitstroom van ervaren vakmensen verder zal toenemen. De campagne wordt als eerste in de metaal geïntroduceerd. Als gevolg van ongevallen in de metaal moeten jaarlijks 1.200 jongeren naar de eerste hulp. Bij de ontwikkeling van de campagne voor d metaal is samengewerkt met 5xbeter IJzersterk voor veilig werk, een samenwerkingsverband tussen Metaalbewerking en Metalektro. Bedrijven kunnen via www.werkbuddies.nl een gratis startpakket aanvragen. Bron: VeiligheidNL, 29-01-2013