Ervaar zorgeloos boekhouden en haal het maximale uit uw bedrijf.
Met ingang van 1 januari 2012 is de nieuwe Code E-mail van kracht. Voor ondernemers betekent dit dat een aantal zaken wijzigt in de regelgeving met betrekking tot communicatie via e-mail.
In Nederland geldt al een algeheel spamverbod. Iedere verzender moet vooraf toestemming verkrijgen om te communiceren via e-mail. Verder zijn er vereisten over de verzending, inhoud, het gebruik van bestanden en de afmeldprocedure. De regels gelden zowel voor B2B e-mail als e-mail aan consumenten (met uitzondering van persoonlijke e-mail). Deze wettelijke regels zijn aangevuld en verduidelijkt in de Code E-mail. Omdat deze code onderdeel wordt van de Nederlandse Reclame Code, wordt hij ook gehandhaafd door de Reclame Code Commissie. De code geldt voor het hele Nederlandse bedrijfsleven. Overtreding kan leiden tot een fikse boete.
Enkele belangrijke punten uit de code zijn bijvoorbeeld: geen verschil meer tussen verzending naar particuliere en zakelijke mailadressen (dus ook voor zakelijke e-mailadressen moet expliciet toestemming worden gegeven); het bedrijf moet altijd als afzender staan; geen no reply; voor cliënten moet het duidelijk zijn hoe vaak ze mail kunnen verwachten; het moet eenvoudig zijn om zich af te melden. De nieuwe regels gelden overigens niet voor e-mails met een orderbevestiging, een wijziging in de voorwaarden of een mail over het verzenden van een product. Maar let op: dan mag men geen reclame meesturen. Via de website van DDMA (www.ddma.nl) is een checklist te raadplegen met de belangrijkste punten uit de Code E-mail. Bron: DDMA, 14-12-2011