Ervaar zorgeloos boekhouden en haal het maximale uit uw bedrijf.
31 oktober 2016
Beursgenoteerde Nederlandse ondernemingen weten in hun jaarverslag weinig concreets te melden over de omgeving en de context waarin ze opereren. Visies op zaken als duurzaamheid, diversiteit, leiderschap en innovatie blijven beperkt tot vaak nietszeggende algemeenheden, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Hogeschool Leiden naar transparantie in Jaarverslagen van beursgenoteerde ondernemingen. Het Jaarverslagenonderzoek is dit jaar voor de 22e achtereenvolgende keer verricht. Doel van het onderzoek is inzicht verkrijgen in de mate waarin (beursgenoteerde) ondernemingen in Nederland communiceren over hun strategie. Met ingang van dit jaar is de methode van onderzoek ingrijpend gewijzigd.
De jaarverslagen worden niet louter meer beoordeeld op het communiceren van strategie maar ook op communicatie over de thema's: duurzaamheid, innovatie & ondernemerschap, cultuur & diversiteit, klantbenadering, HRM, benchmarking, leiderschap & communicatie. Dit bredere strategisch kader past bij de ontwikkeling die organisaties doormaken in hun rapportages. De nieuwe beoordelingscriteria laten zien dat de meeste organisaties er inmiddels behoorlijk in slagen om hun bedrijfsstrategie te communiceren. Ook zijn ondernemingen steeds opener over hun duurzaamheidsbeleid. Bron: managersonline.nl 27-10-2016