Ervaar zorgeloos boekhouden en haal het maximale uit uw bedrijf.
Als gevolg van technische problemen bij de Belastingdienst zijn mogelijk ten onrechte naheffingsaanslagen btw over het derde kwartaal 2021 en september 2021 opgelegd.
Ook waren er problemen met de bevestigingsbrieven van btw-meldingen in het éénloketsysteem. Ondernemers hebben mogelijk ten onrechte een naheffingsaanslag btw ontvangen vanwege een aangifteverzuim over het derde kwartaal 2021 of over september 2021. De naheffingsaanslagen hebben als dagtekening 25 november 2021. De naheffingsaanslag is ten onrechte opgelegd als er wel op tijd aangifte is gedaan en hiervoor een ontvangstbevestiging is ontvangen. Ondernemers kunnen deze naheffingsaanslag dan als niet verzonden beschouwen en hoeven de boete niet te betalen. Door technische problemen was het niet mogelijk alle btw-aangiften te verwerken. De btw-aangiften moeten nu handmatig worden verwerkt, daardoor kan het even duren voordat er eventueel een nieuwe naheffingsaanslag wordt opgelegd. Ondernemers die in 2021 zijn geregistreerd voor het éénloketsysteem en die over het derde kwartaal een btw-melding hebben gedaan in het systeem, hebben mogelijk een brief van de Belastingdienst ontvangen dat de melding niet is geaccepteerd. Momenteel wordt er gewerkt aan een oplossing om de melding toch te kunnen verwerken. In december worden de ondernemers telefonisch of per brief geïnformeerd of door de ondernemer actie moet worden ondernomen. Tot die tijd hoeven ondernemers niets te doen. Ook ondernemers die zich hebben aangemeld voor het éénloketsysteem en nog geen bevestiging van de registratie hebben ontvangen, krijgen in december bericht. Bron: Belastingdienst 02-12-2021