Belastingen hervormen en economie versterken
Gepubliceerd op: Thursday December 04, 2025
D66 en CDA willen de belastingen hervormen. Het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek hoort daarbij. Dat staat in de plannen die dinsdag gepresenteerd zijn.
Het doel is een eenvoudiger, transparanter en rechtvaardiger belastingstelsel, waarin
arbeid minder zwaar wordt belast en vermogen en vervuiling relatief zwaarder. Dat
moet de arbeidsparticipatie en concurrentiekracht ondersteunen, maar ook de lange
termijn houdbaarheid van de overheidsfinanciën verbeteren. De partijen zetten op
het verminderen van inkomensafhankelijke regelingen en fiscale uitzonderingen, en
het periodiek opschonen van weinig effectieve of verstorende fiscale regelingen.
Specifiek voor woningmarkt en huishoudens willen D66 en CDA de eigenwoningregelingen
moderniseren, waaronder de hypotheekrenteaftrek. De hypotheekrenteaftrek wordt geleidelijk
verder afgebouwd, met als doel de verstorende effecten op de woningmarkt en de ongelijkheid
tussen huurders en kopers te verminderen.
Ook de autobelastingen worden genoemd. Betalen voor gebruik, niet voor bezit. Elektrisch
rijden moet fiscaal aantrekkelijk blijven en het gebruik van deelauto’s, fiets en
ov gestimuleerd.
Innovatieve economie De ambitie is een concurrerende, innovatieve economie waarin bedrijven – van mkb tot
grote ondernemingen – kunnen investeren in verduurzaming, digitalisering en groei
onder stabiele spelregels. De partijen willen het gelijke speelveld in Europa bewaken
met een stabiel vennootschapsbelastingtarief en voorspelbaar beleid, zodat Nederland
aantrekkelijk blijft als vestigingsland, maar zonder nieuwe fiscale race naar de bodem.
Publieke R&D-uitgaven gaan omhoog richting minimaal 1% van het bbp, als onderdeel
van het 3%-doel voor totale (publiek + privaat) innovatie-investeringen. Concreet
wordt de WBSO uitgebreid, onder meer voor ontwikkeling van AI en andere sleuteltechnologieën,
blijven de Innovatiebox en energie-/milieu-investeringsregelingen in stand maar worden
zij geïntegreerd tot één robuuste investeringsregeling. Daarnaast komt er een strategisch
industriebeleid voor sectoren als hightech-maakindustrie, groene chemie, energie,
water, AI en agri-food, waarbij publiek geld gericht wordt ingezet om koploperschap
en strategische autonomie te versterken.
Voor financiering richten de partijen een Nationale Investeringsinstantie op, gebouwd
op Invest-NL, Invest International en RVO-instrumentarium, die met substantieel startkapitaal
risicodragende financiering biedt voor verduurzaming van industrie, opschaling van
duurzame energie en innovatieve bedrijven (TRL 4–8). Het Nationaal Groeifonds wordt
doorgezet voor vroege-fase-innovaties. Aanvullend worden fiscale prikkels in box 3
voorgesteld (zoals een faciliteit naar voorbeeld van de win-winformule) om particuliere
investeringen in het mkb te stimuleren en worden de fiscale voordelen voor groen sparen
en beleggen hersteld. Toegang tot krediet voor mkb, startups en scale-ups wordt verbeterd
via uitbreiding en modernisering van de BMKB-regeling en een actieve inzet om meer
Europese cofinanciering (IPCEI, Chips Act) naar Nederland te halen.
De nationale CO₂-heffing voor industrie wordt afgeschaft om een gelijk Europees speelveld
te creëren, in combinatie met substantiële verlaging van elektriciteitskosten voor
energie-intensieve bedrijven. In ruil daarvoor worden stevige maatwerkafspraken gemaakt
over tempo en omvang van verduurzaming, met nadruk op elektrificatie, groene waterstof,
CCS op de Noordzee, clustering in aangewezen industrie- en havenclusters en een duidelijk
ruimtelijk-economisch perspectief.
De komende dagen gaan leiders van andere partijen langs bij de informateur.
Bron: Kamerstukken II 2025/26, 36848, nr. 16
